Welkom

Beste bloggers

Welkom op mijn blog 'Juf Tessa in de kleuterklas'. Ik wil jullie via deze weg een beetje wegwijs maken in de opleiding kleuteronderwijs van Vives Tielt. We kregen voor taalvaardigheden de opdracht een blog bij te houden. Ik kreeg meteen een idee en besloot er mijn 'opleidingsdagboek' van te maken. Op die manier kunnen jullie zien wat wij allemaal bestuderen en wat we moeten doen om een perfecte kleuterleidster te worden. Mensen die net als mij kleuteronderwijs willen volgen, krijgen op deze manier al een beeld van hoe het eraan toe zal gaan. Ik geef jullie een beeld van elk vak afzonderlijk en zal daarbij vooral mijn eigen bevindingen bloggen. Als laatste wil ik jullie nog meedelen om dus zeker niet te vergeten door te klikken naar de verschillende pagina's. Die komen overeen met mijn verschillende vakken.

Ik wens jullie alvast veel leesplezier en hopelijk beslissen jullie door mijn blog ook om kleuteronderwijs te volgen.

Groetjes
Tessa Timmerman

Pedagogie

Van dit vak hebben we geen examen maar hadden we twee hele grote opdrachten.

*************************************************************************************************************************

Onze cursus 

Onze cursus bestaat uit 6 hoofdstukken namelijk:

  • Visies op opvoeding 
  • Onderwijs
  • Opvoedend onderwijs
  • Structuur van het basisonderwijs 
  • Positief leef- en leerklimaat 
  • Diversiteit

*************************************************************************************************************************

Eerste opdracht: visies op opvoeding en onderwijs

We kregen de opdracht aan de hand van de cursus onze visies op onderwijs en opvoeding te geven. We werden opgedeeld in groepen van vier. Eerst moesten we elk individueel onze visies uittypen waarna vervolgens een groepsgesprek gepland werd. Daarbij moesten we onze individuele visie vergelijken met elkaar en er zo verschillen en gelijkenissen uithalen. Dit was een zeer grote en moeilijke opdracht. We hebben hem heel goed afgerond.

We kregen onze punten al terug en ze zijn echt super goed. Ik ben zo tevreden.

*************************************************************************************************************************

Tweede opdracht: positief leef- en leerklimaat en diversiteit 

We kregen per deel telkens vijf casussen. Die moesten we per twee evalueren en bekijken. De casussen gingen allemaal over situaties in de klas. Er deed zich telkens een voorval voor en er werd beschreven hoe de leerkracht hierop reageren. Dan was het aan ons te beoordelen of ze op de juiste manier reageerde. Dit beoordelen gebeurde aan de hand van onze cursus. Daarin stond beschreven met welke zaken rekening gehouden moet worden om de situatie zo optimaal mogelijk aan te pakken.
Dat was niet altijd even gemakkelijk en het heeft ons ook een dag gekost om het af te werken. Ik was blij wanneer het was afgewerkt. Hopelijk zijn de resultaten even goed als onze vorige opdracht.

*************************************************************************************************************************

Toets structuur van het basisonderwijs 

We kregen van het onderdeel structuur van het basisonderwijs een toets. Deze bestond uit 10 meerkeuzevragen waar we 15 minuten de tijd voor kregen om ze op te lossen. Het ging zeer vlot bij mij. Hopelijk zijn mijn punten dan ook goed. 

*************************************************************************************************************************

Mijn mening 

Pedagogie leek me in het begin echt verschrikkelijk saai. Uiteindelijk bleek het echt nog mee te vallen en de onderdelen die we bespraken waren echt nog interessant.

Geen opmerkingen: