Welkom

Beste bloggers

Welkom op mijn blog 'Juf Tessa in de kleuterklas'. Ik wil jullie via deze weg een beetje wegwijs maken in de opleiding kleuteronderwijs van Vives Tielt. We kregen voor taalvaardigheden de opdracht een blog bij te houden. Ik kreeg meteen een idee en besloot er mijn 'opleidingsdagboek' van te maken. Op die manier kunnen jullie zien wat wij allemaal bestuderen en wat we moeten doen om een perfecte kleuterleidster te worden. Mensen die net als mij kleuteronderwijs willen volgen, krijgen op deze manier al een beeld van hoe het eraan toe zal gaan. Ik geef jullie een beeld van elk vak afzonderlijk en zal daarbij vooral mijn eigen bevindingen bloggen. Als laatste wil ik jullie nog meedelen om dus zeker niet te vergeten door te klikken naar de verschillende pagina's. Die komen overeen met mijn verschillende vakken.

Ik wens jullie alvast veel leesplezier en hopelijk beslissen jullie door mijn blog ook om kleuteronderwijs te volgen.

Groetjes
Tessa Timmerman

Taalvaardigheden

Deze blog is een onderdeel van dit vak. Dus dit is al een van de opdrachten die jou te wachten staan. Er waren enkele zaken die voor dit vak verplicht op deze blog moesten komen. Ik zet ze op deze pagina weer eens allemaal op een rijtje. Ze staan ook al vermeld op de startpagina maar daar staan ze door elkaar.

*************************************************************************************************************************

Onze leerstof 

Onze cursus is opgebouwd uit vijf verschillende delen:

  1. Communicatie: hierbij bestuderen we vooral de interacties van communicatie en de manieren van communiceren. 
  2. Taalvariatie: hier wordt onderscheid gemaakt tussen de manier van spreken in Vlaanderen en Nederland. Deze worden uitvoerig besproken.
  3. Mondelinge taalvaardigheid taalzorg; hierbij zoeken we verschillende taalfouten zoals gallicismen, die en dat fouten,...
  4. Schriftelijke taalvaardigheid teksten schrijven: het schrijven van teksten en brieven naar de ouders is in het kleuteronderwijs zeer belangrijk. Het spreekt dan ook voor zich dat het belangrijk is teksten op de juiste manier te schrijven en zonder fouten. 
  5. Schriftelijke taalvaardigheid spelling: het is belangrijk om de woorden op de juiste manier te schrijven zoals het hoort in de standaardtaal. Zeker wanneer je wil converseren met de ouders via brieven of eventueel een klasblog. 

*************************************************************************************************************************

Taalkwesties

Voor het vak taalvaardigheden kregen we de opdracht mee om vijf taalkwesties in onze blog op te nemen. Dit gaat over woorden die we opzochten om correct Standaardnederlands te schrijven. Hierbij vind je mijn struikelblokken.

  • Toen ik mijn activiteitenvoorbereidingen aan het opstellen was, kwam ik in de problemen met het woord schmink. Ik kwam er maar niet uit hoe ik dat moest schrijven. Ik besloot het dus even op te zoeken via de website van de VRT. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat ik schmink wel degelijk juist had geschreven. Schmink - taalwebsite
  • Terwijl ik vorig onderdeel aan het typen was en ik het woord 'wel degelijk' gebruikte, kwam ik weer in het probleem om het woord op de juiste manier te schrijven. Ik schreef wel degelijk aan elkaar en de grammaticacontrole duidde het verkeerd aan. Dit gaf me weer de aanleiding om te zoeken naar de juiste spelling waarbij bleek dat het in twee afzonderlijke woorden moet geschreven worden. Wel degelijk - taalwebsite
  • Soms vind ik het moeilijk om te weten wanneer je een trema op een woord moet zetten en of je dan een extra -e moet toevoegen. Een struikelblok voor mij is bijvoorbeeld het woord creëren. Ik schrijf het steeds met drie e's. Dat wordt altijd foutief gerekend dus raadpleegde ik even het internet. Het blijkt dus maar met twee e's te zijn met een trema op de tweede e. Creëren -taalwebsite
  • Ik vind gebeuren soms echt moeilijk. Ik twijfel daarbij steeds of het gebeurd of gebeurt is. Natuurlijk is het zo dat gebeurt met een -t staat voor de tegenwoordige tijd. Dus wanneer de zin waarin je gebeurt gebruikt in de tegenwoordige tijd wordt geschreven, maak je gebruik van gebeurt met een -t. Gebeurd met een -d is het voltooid deelwoord. Dit is het verschil tussen de twee. Gebeurt/gebeurd - taalwebsite
  • Tijdens het schrijven van mijn activiteitenvoorbereidingen twijfelde ik steeds of ik Sinterklaas met hoofdletter moest schrijven of niet. Daarom besloot ik dit even op te zoeken. Blijkbaar schrijf je sinterklaas met een hoofdletter wanneer je specifiek verwijst naar de heilige man. Anders schrijf je sinterklaas met een kleine letter. Ik vond dit op de website van taaladvies. sinterklaas/Sinterklaas - taalwebsite
Heb je zelf ook wel eens een taalprobleem tijdens het schrijven van een tekst, aarzel dan niet om eens op zoek te gaan naar de juiste Nederlandse spelling door op mijn links te klinken en je eigen woord op te zoeken.

*************************************************************************************************************************

Taalonderzoek dialect

Ook vorig jaar werd er op VIVES campus Tielt een taalonderzoek gestart. Toen onderzochten ze dialecten in plaats van chattaal. Matthias Lefebvre schreef daar toen een artikel over. Bij dit praktijkonderzoek zet ik even de kerncomponenten voor u op een rijtje.

Oriënteren

Het probleem dat zich voordoet is dat het dialect langzaamaan uit onze maatschappij aan het verdwijnen is. Zowel het Oost-Vlaamse dialect als het West-Vlaamse gaat erop achteruit. Jongeren leren geen dialectische woorden meer aan maar gebruiken steeds tussentaal. In dit artikel worden verklaringen gezocht voor de achteruitgang van het dialect. 

Richten

Er is al meerdere malen onderzoek verricht over dit onderwerp. Deze gegevens zijn bij ons dan ook bekend.  Er zijn drie redenen waarom het dialectisme erop achteruitgaat die we kunnen afleiden uit vorige onderzoeken: 
  • hoe ouder de spreker is, hoe hoger hij scoort op dialectengebruik en -kennis
  • mannen scoren op dialectengebruik en -kennis hoger dan vrouwen 
  • hoe hoger opgeleid de informant is, hoe lager hij scoort op dialectengebruik en -kennis

Plannen

Het onderzoek werd uitgevoerd door VIVES campus Tielt. Er namen 626 scholieren uit negen verschillende middelbare scholen deel samen met 150 studenten van VIVES. Zij interviewden elk vier informanten in vier verschillende leeftijdsklassen namelijk 15 tot 25 jaar, 26 tot 45 jaar, 46 tot 65 jaar én ouder dan 65 jaar. De beste manier op dit aan te pakken was dan ook via observeren. Op die manier kan je de spreektechniek het beste onderzoeken. Wegens tijdsgebrek was dit niet haalbaar en besloten ze een mondelinge enquête af te nemen. Op die manier hoorden ze de spreektechniek van hun informant ook. 

Verzamelen

De informanten maakten dus gebruik van mondelinge enquêtes. Uiteindelijk werden er 3104 enquêtes afgenomen en verwerkt. 

Ontwerpen (innovatiecyclus)

De enquêtes waren goed voorbereid en er werden er ook voldoende afgenomen. Alles was tot in de puntjes voorbereid zodat alle gegevens op een vlotte manier verwerkt konden worden.

Analyseren en concluderen

Door dit onderzoek kwamen er heel wat redenen naar boven waarom het dialect aan het vervagen is. Ik som ze even voor jullie op: 
  • Leeftijd: de leeftijd van de spreker blijkt een zeer belangrijke oorzaak te zijn. Ouderen spreken veel meer dialect dan jongeren. 
  • Sekse: ook het geslacht van de spreker speelt een rol. Mannen spreken nog steeds vaker dialect. Dit komt omdat zij geloven dat ze door dialect te spreken hun mannelijk imago hoog houden. Vrouwen hebben vaak ook een zeer opvoedende rol en willen zoveel mogelijk standaardtaal meegeven aan hun kinderen. 
  • Opleidingsniveau: mensen die hooggeschoold zijn, spreken vaker standaardtaal omdat ze daarmee vaak in aanraking zijn gekomen gedurende hun opleiding.

Rapporteren en presenteren

De gegevens werden verwerkt en weergegeven in grafieken. Deze kan je terugvinden in dit artikel maar je kan het volledige onderzoeksrapport ook downloaden via http://www.katho.be/page.aspx?smid=365. Kies voor expertisecentra, vervolgens klik je op erfgoededucatie en daarna op realisaties.


*************************************************************************************************************************

Taalonderzoek chattaal

Elk jaar wordt er een taalonderzoek uitgevoerd onder leiding van onze lector Matthias Lefvebre. We kregen de opdracht een enquête af te nemen rond chattaal bij jongeren tussen de 10 en 12 jaar. Wij, als studenten, moesten elk een meisje en jongen in die leeftijdsklasse zoeken in onze omgeving.

Eerst was het belangrijk om toestemming te vragen aan de ouders. Alleen dan mochten we de enquête afnemen. Daarna kon ik aan de slag. Ik verzamelde een chatconversatie met een tiental zinnen van het meisje en een tiental zinnen van de jongen. De analyse gebeurde aan de hand van vooropgestelde kenmerken. Ik vond het niet echt de meest interessante kenmerken. Ik denk dat er nog meer uitgesproken kenmerken zijn.

Het was een zeer interessant onderzoeksdomein. Steeds vaker is chatten de nieuwe manier van communiceren met de ander. De taal tijdens het chatten is dan ook vaak aangepast zodat het vlug gaat en er wordt vooral met afkortingen gewerkt. Ik voelde me echt oud. Veel van het taalgebruik kende ik echt niet. En de afkortingen die ze gebruiken, gebruik ik echt niet. Het was dus interessant om te zien hoe jongeren nu met elkaar chatten. Het meisje vertelde me dat ze vaak hun eigen taal uitvinden onder vrienden, dat maakt het veel leuker.

Wanneer het onderzoek volledig is afgerond, breng ik jullie op de hoogte over onze bevindingen.

bye
Tessa

*************************************************************************************************************************

Mijn mening 

Taalvaardigheden is een belangrijk vak. Kleuters nemen steeds onze uitspraak over, het is dan ook belangrijk dat onze uitspraak goed is. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Ik weet van mezelf dat ik zeer regiolectisch spreek en dat ik af en toe mijn woorden niet volledig uitspreek. Ik probeer men best te doen om alles zo net mogelijk uit te spreken. De andere onderdelen zoals spelling, daar heb ik minder moeite mee. Taalvaardigheden is voor iedereen een haalbaar vak.

Geen opmerkingen: